Iako su leteći automobili do unazad nekoliko desetljeća bili mogući samo u filmovi, sada to postaje realnost.
Napredak znanosti i tehnologije omogućio nam je da ono što smo nekada gledali samo na malim ekranima ili o čemu smo čitali u knjigama, sada možemo vidjeti u stvarnom životu.
PAL – V
PAL – V (Personal Air and Land Vehicle) je nizozemska kompanija koja je proizvela prvi komercijalni leteći automobil.
Od nedavno imaju i odličan razlog za slavlje, a to je dobivanje dozvole za vožnju po europskim cestama za svoj leteći automobil Liberty i stavljanje registracijskih pločica na njega.
Certificiranje i registracija svakog novog prijevoznog sredstva, bilo automobila bilo zrakoplova, je skup i dugotrajan proces, a sada zamislite koliko je onda komplicirano dobiti dozvole za prijevozno sredstvo koje je i automobil i letjelica…
Model Liberty je u razvoju od 2012., a cijeli proces certificiranja traje od 2015. godine, dok se završetak certificiranja očekuje 2022. godine. Naime, sljedeći korak je dobivanje dozvole za letenje za što će biti potrebno dostaviti 1.200 raznih testova i izvješća, te odraditi najmanje 150 sati naleta.
Nakon što se dovrše sva testiranja, Liberty će biti ponuđen krajnjim kupcima, a rezervacije su već sada otvorene.
Liberty – prvi leteći automobil
Liberty je ustvari trokolica dvosjed visokih performansi koja se može „transformirati“ u žirokopter.
Napravljen je kao trokolica kako bi bio što lakši u zraku (masa mu je svega 660 kg), a i certificiranje trokolice za vožnju cestama jednostavnije je nego certificiranje vozila na četiri kotača.
Sa motorom od 100 konjskih snaga, Liberty na cesti može dostignuti brzinu od 160 km/h, a za ubrzanje od 0 – 100 km/h treba mu manje od 9 sekundi.
Za polijetanje mu je potrebna pista od svega 330m, a u zraku može dostići brzinu od 180 km/h i letjeti na visini do 3500 metara, dok mu je za slijetanje potrebno svega 30 m piste.
100 – litarski spremnik za gorivo omogućuje mu 4.3 sata letenja, odnosno 500 km u zraku ili 1315 km na cesti.
Proces „transformacije“ od cestovnog do zračnog vozila traje svega nekoliko minuta.
Letenje automobilom skup je sport
S obzirom da Liberty može letjeti, kako biste ga mogli voziti nije dovoljna samo vozačka dozvola za automobil, već i dozvola za žirokopter.
Za osnovni model Liberty-ja bit će potrebno izdvojiti 399 tisuća eura, a za napredniju inačicu letećeg automobila čak 599 tisuća eura. Unatoč vrtoglavim cijenama, PAL – V tvrdi da im već sasvim dovoljno zainteresiranih koji su spremni izdvojiti navedenu svotu za svoje leteće automobile.
Budućnost na hrvatskim cestama?
Zamislite da možete izbjeći gužvu na cestama i čekanje u kolonama tako što svoj automobil samo „pretvorite“ u letjelicu i preletite na drugi kraj grada. Zvuči odlično, no koliko je doista realno da ćemo leteći automobil gledati uskoro i na hrvatskim prometnicama?
Dok se leteći automobil ne pojavi i kod nas, najbrži način za stići na željeno odredište je TAXI 1717 jer osim što mogu voziti žutim trakama, naši profesionalni vozači najbolje poznaju svaki kutak Zagreba tako da ne morate brinuti da ćete zbog lutanja zakasniti.